+ 31 (0)88-440 07 00 hallo@hub24.nl

KPN stopt na 25 jaar met ISDN, waar moet je rekening mee houden?

Aan ieder tijdperk komt een einde en in 2019 geldt dit voor ISDN. Vanaf 1 September 2019 stopt KPN met deze dienst.

25 jaar geleden kon de telefoon niet gebruikt worden voor een gesprek als je aan het internetten was. ISDN bood hiervoor een oplossing. Naast het feit dat er meer data over deze lijn kon gaan, werd het mogelijk om zowel te telefoneren als te internetten. Toen een revolutionaire oplossing, tegenwoordig ziet de wereld er behoorlijk anders uit.

Nog steeds maken veel bedrijven gebruik van ISDN en een ISDN centrale. Veelal vanwege het feit dat ‘het gewoon goed werkt’ en soms is het zelfs een bewuste keuze. Deze organisaties zullen voor 1 September 2019 iets moeten doen, maar waar moet je rekening mee houden? VoIP, oftewel Voice over Internet Protocol wordt als hèt alternatief gezien en verzorgt de koppeling tussen het Internet en het publieke telefoonnetwerk. VoIP biedt nieuwe mogelijkheden en gaat veelal gepaard met lagere kosten, maar er zijn echter ook een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Een aantal aspecten waar je bij ISDN niet over na hoeft te denken, maar die bij VoIP wel een rol spelen zijn;

Veiligheid

Kan uw telefooncentrale worden gehackt en buiten uw medeweten gesprekken worden gevoerd? In veel gevallen zijn hackers erop uit om op uw kosten gesprekken te voeren en deze te verkopen op de zwarte markt. Als er eenmaal toegang is, is de stap naar uw datanetwerk vaak gemakkelijk te realiseren.

Meer schakels, meer kans op storingen

Er zijn meer schakels betrokken om VoIP gesprekken te voeren dan het geval is bij ISDN. Waar ISDN door middel van een NT1 kastje direct verbonden stond met uw telefooncentrale, is er nu meer apparatuur bij betrokken zoals routers en switches. Dit vergroot de kansen op verstoringen en uitval. Als er geen uitgaande gesprekken mogelijk zijn is het ook niet mogelijk om noodnummers te bellen.

Onderhoud

VoIP is een standaard protocol. Elke fabrikant heeft zijn eigen implementatie van dit protocol. Er worden regelmatig veiligheidsupdates uitgebracht voor uw telefooncentrale en toestellen. Voert uw leverancier deze consequent door?

Bereikbaarheid

Het is aan te raden altijd uw mobiele telefoon achter de hand te houden. Mocht deze geïntegreerd zijn in uw VoIP telefooncentrale, zorgt u er dan voor dat uw provider de simkaart automatisch “terugschakelt” als er geen verbinding met uw centrale kan worden opgebouwd.
Een andere manier om 100% bereikbaarheid te garanderen is meerdere internetverbindingen. Doormiddel van automatisch omschakelen heeft uw VoIP telefooncentrale altijd verbinding waardoor u altijd bereikbaar bent.

Kortom met Voice over IP en breedbandverbindingen kunnen er een enorme hoeveelheid mooie functies gerealiseerd worden, ook vergroot het uw bereikbaarheid. Er zijn echter wel risico’s aanwezig. Zorg ervoor dat uw provider hiermee rekening houdt.
Behoren telefonie en internet niet tot uw core business dan zult u waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer zien. Cloudtelefonie, hybride oplossingen, vast en mobiel: al deze zaken maken de markt ondoorzichtig en complex. HUB24 helpt u op het snijvlak van businesstransformatie, klantbeleving en technologie. Van advies tot executie en van training tot implementatie.

Wij leveren niet wat u vraagt, wij leveren wat u nodig heeft!